Paragrafen

Verbonden Partijen

Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd

De MGR SDCG kent drie programma's, waarbinnen zij de haar opgedragen taken regionaal uitvoert in vijf modules. Met er boven een kleine beheerorganisatie die voldoende is toegerust om de taken waarin gemeenten willen samenwerken, effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.

De programma's met de vijf modules zijn als volgt:

  • Programma Zorg met de module Inkoop Zorg;
  • Programma Onderwijs met de module Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL);
  • Programma Participatie met de modules WerkgeversServicepunt (WSP), Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgSW) en Contractmanagement Inburgeringstrajecten.

De samenwerkingsmodule Inkoop is gericht op inkoop van maatwerkvoorzieningen voor de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Naast inkoop vindt contractbeheer, contractmanagement en contractmonitoring plaats.
Binnen de samenwerkingsmodule RBL worden de belangen behartigd van de aan de samenwerkingsmodule deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de leerplichtwet en de wettelijke taken van het Doorstroompunt (voor heen Regionaal Meld- en Coördinatiepunt).
De samenwerkingsmodule WerkgeversServicepunt focust zich o.a. op de ondersteuning van werkgevers bij arbeidsgerelateerde vraagstukken met daarbij het accent op de (inclusieve) personeelsvraag en op het plaatsen van werkzoekenden/uitkeringsgerechtigden uit de bestanden van gemeenten om daarmee uitstroom uit de uitkering te bevorderen.
De module werkgeverschap SW is belast met het formeel werkgeverschap voor de ruim 1600 SW medewerkers. De MGR heeft voor de uitvoering een dienstverleningsovereenkomst met Scalabor B.V. als uitvoerend werkgever gesloten.
De module Contractmanagement Inburgeringstrajecten is belast met contractbeheer en contractmanagement van inburgeringstrajecten die de deelnemende gemeenten hebben ingekocht ten behoeve van de uitvoering van de wet inburgering.

Zeggenschap

De  hoofdstructuur  van  de  MGR  bestaat  uit  een  algemeen  bestuur  (AB)  en  een  dagelijks  bestuur  (DB).  Alle deelnemende gemeenten vaardigen 1 vertegenwoordiger namens het college af in het AB dat daarmee uit 11 leden bestaat.
Bij de bepaling van de zeggenschap wordt vooralsnog uitgegaan van een stemverhouding waarin inwonertallen, op basis van een vastgestelde staffel, een rol spelen. Uitgaande van in totaal 21 stemmen heeft de gemeente Rheden hier 2 stemmen.
De MGR als openbaar lichaam is een samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid. Gemeenten dragen (uitvoerende) verantwoordelijkheden over aan de MGR en hebben daarmee minder lokale autonomie. Het betreft hier uitvoeringstaken, waarbij de beleidsverantwoordelijkheid blijft liggen bij de gemeente (raad en college).

Programmadoelstelling

De deelname aan de MGR levert een bijdrage aan de programmadoelstellingen van de programma's Samenleving en Leefomgeving.

De beleidsvoornemens

Met deze samenwerking beogen we een flexibele regionale samenwerkingsconstructie voor het sociaal domein, die voldoende is toegerust de taken waarin gemeenten willen samenwerken effectief, efficiënt en in samenhang uit te voeren.
De MGR ''staat'' na een aanloopfase met relatief veel tijd en aandacht voor het inrichten van de organisatie en processen. Zij richt zich nu op het regionale samenspel van afstemming, beleidsontwikkeling en uitvoering en het versterken van de onderlinge samenhang tussen modules.  
Bij de module Inkoop Zorg is de communicatie met stakeholders, de segmentering en wijze van monitoring van de gecontracteerde aanbieders geanalyseerd en doorontwikkeld. Met de lancering van het nieuwe product “geclusterd wonen” is de beweging van Beschermd wonen naar Beschermd thuis verder ingezet. Met “Begeleide omgang” is nieuwe dienstverlening gecreëerd voor jeugdigen die te maken hebben met ouders in complexe scheiding. Tot slot is het aanbod “Activerend werk” vernieuwd waarmee ook wordt bijgedragen aan het terugdringen van de krapte op de arbeidsmarkt.
Het RBL Midden-Gelre signaleert al jaren een stijgende lijn in het aantal meldingen van ongeoorloofd schoolverzuim. De consulenten hebben meer casussen in behandeling die ook meer inzet en langere betrokkenheid vragen. Om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen en de werkdruk binnen RBL te verlagen is in 2023 een eerste stap in formatie-uitbreiding gezet. Een tweede stap wordt in 2024 gezet.
Op verzoek van de deelnemende gemeenten is het Steunpunt SROI ondergebracht bij het WSP. In 2023 is deze dienstverlening vanuit regionale middelen gefinancierd; vanaf 2024 is het steunpunt structureel, als submodule van het WSP, in de reguliere financieringsstromen opgenomen. Voor het laatste is de regeling van de MGR gewijzigd conform de daarvoor geldende procedures. Inkoop SDCG heeft uitgebreid onderzocht op welke wijze optimaal gestuurd kan worden op social return bij aanbieders. Door aan te sluiten bij het steunpunt SROI van het Werkgeversservicepunt Midden-Gelderland worden aanbieders optimaal ondersteund in de mogelijkheden voor het benutten van social return waarbij de nadruk ligt op arbeidsparticipatie.
In 2023 is een nieuwe fase van de contractafspraken met Scalabor ingegaan. De deelnemende gemeenten hebben hun ‘Aanwijzingsbesluit’ voor een periode van drie jaar verlengd met daarin afspraken voor de vergoeding van de kosten door de gemeenten aan Scalabor. Doordat deze kosten rechtstreeks door Scalabor met de gemeenten worden verrekend heeft dit geen effect op de begroting van de MGR.

Financiële informatie

Financieel overzicht

(x € 1.000)

Jaar

Eigen Vermogen

Vreemd Vermogen

Resultaat

Bijdrage van gemeente

Bijdrage aan gemeente

2022 JR

685

4.388

-339

6.696

0

2023 JR

714

7.149

0

7.085

0

Risico’s

Niet zozeer een risico maar wel goed te benoemen is dat door de uitvoering van deze taken bij een gemeenschappelijke regeling te beleggen, de directe autonomie met betrekking tot de uitvoering ook is overgedragen.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2024 14:18:47 met de export van 07/15/2024 14:14:50