Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd
De Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen, formeel de Bedrijfsvoering Organisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN), is een Gemeenschappelijke Regeling van 18 gemeenten in de regio voor de uitvoering van het gemeentelijk doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer is vervoer waar inwoners op grond van Wmo, Jeugdwet of Onderwijswetgeving aanspraak maken.
Doel van de Gemeenschappelijke Regeling is ontwikkeling en instandhouding van een hoogwaardig systeem van doelgroepenvervoer. Het vervoer wordt aangeboden onder de naam Avan.
Met de provincie Gelderland heeft de BVODRAN een samenwerkingsovereenkomst gesloten. In deze overeenkomst komen de provincie Gelderland en de BVODRAN overeen dat de vervoersorganisatie het aanvullend openbaar vervoer voor de provincie Gelderland uitvoert.
Zeggenschap
Namens de gemeente Rheden is één wethouder lid van het Bestuur. Alle gemeenten hebben één stem. Bij stemming wordt besloten op basis van gewone meerderheid. Er is voorzien in een gewogen besluit op basis van inwonertal. Een gemeente kan hiervoor een schriftelijk verzoek indienen voorafgaand aan de betreffende bestuursvergadering.
Programmadoelstelling
Via onze deelname in de vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen leveren wij een bijdrage aan de programmadoelstellingen "Wij bevorderen de zelfredzaamheid van inwoners in hun dagelijkse leven" en “wij stellen kwetsbare inwoners in staat om mee te blijven doen in de samenleving.
Ontwikkeling in 2022 en 2023
Vanaf maart 2020 heeft de Corona-crisis een forse impact op het feitelijk gebruik van het vervoer. Deze effecten waren nog steeds merkbaar in 2022. In 2023 zien we dat de effecten van de Corona-crisis afnemen.
Eind 2021 is gestart met de ontwikkeling van de infraseringsplannen zero emissie. Er wordt uitgegaan van een kostentoename zero emissie van 5% op het vraagafhankelijk vervoer en 15% op het routevervoer.
Voor zowel het programma Vraagafhankelijk vervoer als het programma Routevervoer zet Avan zich in op borging van een kwalitatieve goede uitvoering. Hierbij zijn KPI’s afgesproken met de vervoerders en het callcenter. Het jaar 2023 was gericht op het sturen op naleving van contracten via monitoring en een systeemgerichte contract beheersing.
Financiële informatie
Financieel overzicht | (x € 1.000) | ||||
Jaar | Eigen Vermogen | Vreemd Vermogen | Resultaat | Bijdrage van gemeente | Bijdrage aan gemeente |
---|---|---|---|---|---|
2022 JR | 0 | 9.985 | 3.817 | 1.595 | 0 |
2023 JR | 0 | 10.691 | 3.289 | 1.572 | 0 |
Risico’s
De meerjarenbegroting is aan fluctuaties onderhevig als gevolg van de prognoses van de vervoersomvang, de subsidie vanuit de Provincie en de effecten van de nieuwe aanbesteding. Dit kan de hoogte van de gemeentelijk bijdrage sterk beïnvloeden.