In de financiële verordening 2024 zijn de volgende rapportagemomenten vastgelegd;
Document | Inhoud | Rol raad | Wanneer |
---|---|---|---|
Kadernota | Uitgangspunten begroting komend boekjaar | Ter besluitvorming | juni |
Herfstrapportage | Voortgang lopend boekjaar | Ter informatie | oktober |
Programmabegroting | Begroting komend boekjaar | Ter besluitvorming | november |
1e bestuursrapportage | Gericht op beleidsmatige en financiële afwijkingen | Ter besluitvorming | juni |
2e bestuursrapportage | Gericht op financiële afwijkingen en - prognose | Ter besluitvorming | september |
Jaarstukken | Verantwoording vorig boekjaar | Ter besluitvorming | juni |
Vanaf 2022 is in overleg met de financiële commissie een andere werkwijze toegepast voor de tussentijds rapportages. Gedurende het jaar zal er twee keer worden gerapporteerd op de afwijkingen middels de tussentijds bestuursrapportages. Om actuele cijfers te kunnen bespreken en tijdig bij te kunnen sturen is voor deze twee rapportages een kortere behandeltermijn afgesproken.
Daarnaast geldt voor de oplevering van de (definitieve) jaarstukken dat deze sterk afhankelijk is van de planning van de accountantscontrole. Deze is over 2023 in de periode mei-juni gepland. Om te voorkomen dat de verantwoording pas eind juni beschikbaar is, worden de concept jaarstukken al voor de accountantscontrole beschikbaar gesteld.
Doorontwikkeling programmabegroting
In 2020 heeft de Rekenkamercommissie een onderzoek uitgevoerd naar de opzet van de programmabegroting. De hoofdconclusie is als volgt:
- Begroting sluit qua inhoud en proces onvoldoende aan bij behoefte
- Begroting is geen coherent stuk dat voldoende basis biedt om besluiten te nemen en controlerende taak uit te voeren
N.a.v. het rekenkamer onderzoek is een traject gestart om de programmabegroting beter te laten aan te sluiten aan de behoefte van de raad, en meer geschikt te laten zijn als sturingsinstrument voor het college en de organisatie. De voorgestelde aanpak is een groeimodel, dat is gestoeld op tussentijdse evaluatiemomenten met de financiële commissie. In 2023 leverde dit een programmabegroting 2024 waarin een nieuwe stap is gezet in het groeimodel.
In deze nieuwe stap lag de focus met name op de 3e W-vraag: Wat mag het kosten? In alle P&C documenten vanaf de begroting 2024 is voortaan per thema opgenomen wat de kosten zijn voor de bijbehorende taakvelden, waar voor de kosten alleen op het bovenliggende programmaniveau waren opgenomen.
Daarnaast is in 2023 gestart met het project om de kwaliteit van raadsvoorstellen te verbeteren. De afspraak was al dat in al het nieuwe beleid dat na 31 december 2021 wordt vastgesteld, is aangegeven aan welk (maatschappelijk) doel het bijdraagt en de gemeenteraad hier mede op toe ziet. Als onderdeel van het project om de kwaliteit van raadsvoorstellen te verbeteren, zal een meer expliciete relatie worden gelegd tussen het raadsvoorstel en het bestuurlijk doel, zoals beschreven in de programmabegroting, waarop het betrekking heeft.
Een gezonde financiële huishouding
In de kadernota 2023 (pag. 40) zijn de uitgangspunten opgenomen voor ons financiële beleid. Deze uitgangspunten zijn in 2023 leidend geweest voor de besluitvorming.
Daarnaast is invulling gegegeven aan de onderstaande doelen zoals vermeld in de PB2023 (pag. 96 bij 'Stevig en betrouwbaar fundament').
- Bestuurlijke P&C rapportages juist en tijdig
De Raad beschikt over de juiste informatie om de besluitvorming over de P&C documenten zorgvuldig op te pakken.
- Jaarrekeningcontrole conform planning
Goedkeurende controleverklaring
Risicomanagement
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2019 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen waarin het college wordt gevraagd bij de jaarrekening voortaan, in de paragraaf Weerstandsvermogen, het verloop en de beheersing van risico's op te nemen.
Het college geeft hieraan invulling door voortaan in deze paragraaf Bedrijfsvoering een passage over het beleid (begroting) en uitvoering (jaarrekening) omtrent risicomanagement op te nemen. Het risicoprofiel in de paragraaf Weerstandsvermogen bestaat voornamelijk uit risico's die naar hun aard lastig, of zelfs niet, te beheersen zijn terwijl risicomanagement verder reikt dan dat.
Niet ieder risico heeft louter een mogelijk financieel effect, er kan ook sprake van juridische risico's, imagoschade voor de gemeente, risico's ten aanzien van de inhoudelijke doelstellingen of de continuïteit van de bedrijfsvoering. Binnen het traject van de "doorontwikkeling programmabegroting" is ook nadrukkelijke aandacht voor deze risico's. Als gevolg hiervan komen (financiële) risico's niet alleen terug in de paragraaf bedrijfsvoering, maar ook binnen de beleidsinhoudelijke begrotingsprogramma's.
Accountant
In 2023 is de Europese aanbesteding afgerond voor de accountantsdiensten 2023-2026. Deze opdracht is gegund aan Baker Tilly.