Programma 1. Samenleving
(Bedragen x € 1.000) | Rekening | Primi- | Gewijzig- | Rekening | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2023 | 2023 | 2023 | |
Lasten | |||||
4.2 Onderwijshuisvesting | 2.569 | 2.533 | 2.533 | 2.701 | -168 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 3.103 | 2.615 | 2.804 | 3.078 | -274 |
5.1 Sportbeleid en activering | 449 | 458 | 472 | 574 | -102 |
5.2 Sportaccommodaties | 4.084 | 3.873 | 4.000 | 4.780 | -780 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 874 | 694 | 692 | 887 | -195 |
5.6 Media | 886 | 887 | 887 | 901 | -14 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 3.066 | 3.845 | 3.865 | 9.689 | -5.824 |
6.2 Wijkteams | 515 | 602 | 606 | 577 | 29 |
6.3 Inkomensregelingen | 24.317 | 18.878 | 22.504 | 23.846 | -1.342 |
6.4 Begeleide participatie | 9.211 | 9.758 | 11.267 | 10.470 | 797 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.090 | 2.640 | 2.609 | 2.414 | 195 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 14.987 | 14.713 | 15.577 | 15.031 | 547 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 15.396 | 16.114 | 16.810 | 16.991 | -182 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 928 | 200 | 933 | 886 | 47 |
7.1 Volksgezondheid | 1.653 | 1.737 | 2.682 | 2.049 | 632 |
subtotaal | 84.129 | 79.546 | 88.242 | 94.876 | -6.634 |
Baten | |||||
4.2 Onderwijshuisvesting | 440 | 475 | 475 | 480 | 5 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.435 | 940 | 940 | 1.012 | 72 |
5.1 Sportbeleid en activering | 14 | 10 | 10 | 510 | 500 |
5.2 Sportaccommodaties | 1.569 | 1.412 | 1.412 | 1.605 | 193 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 150 | 100 | 100 | ||
5.6 Media | 0 | 0 | |||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 193 | 234 | 234 | 7.452 | 7.219 |
6.2 Wijkteams | 65 | 65 | |||
6.3 Inkomensregelingen | 15.366 | 14.228 | 16.437 | 18.304 | 1.866 |
6.4 Begeleide participatie | 175 | 478 | 708 | 582 | -125 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 470 | 474 | 554 | 520 | -34 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 503 | 5 | 296 | 540 | 244 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 90 | 22 | 755 | 184 | -571 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 0 | ||||
7.1 Volksgezondheid | 29 | 0 | 1.008 | 176 | -832 |
subtotaal | 20.434 | 18.278 | 22.829 | 31.529 | 8.700 |
Saldo van baten en lasten | -63.695 | -61.268 | -65.413 | -63.347 | 2.066 |
Reserves | |||||
Toevoeging | 2.235 | 0 | 0 | 83 | -83 |
Onttrekking | 2.285 | 219 | 2.091 | 2.378 | 287 |
Resultaat | -63.646 | -61.048 | -63.322 | -61.051 | 2.270 |
Belangrijkste afwijkingen
Taakveld (afwijkingen per taakveld => 50.000) | Bedrag in € 1.000 | Inc. / Struct. |
---|---|---|
4.2 Onderwijshuisvesting | -164 | I / S |
De overschrijding heeft als belangrijkste oorzaken hogere onroerend zaak belasting (-/- 32 k), hogere verzekeringskosten (-/- 48K) en hogere onderhoudskosten inclusief asbestsanering en schades (-/- 121K). | ||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -202 | I / S |
De overschrijding is samengesteld uit hogere personeels-/ en overige kosten (-/- 169K). In het resultaat op de overige kosten is een onderschrijding opgenomen op leerlingenvervoer (+/+ 38K) en op diverse posten (+/+ 49K), waaronder subsidies. Op OAB en SMI is er een overschrijding van in totaal -/- 256K die voornamelijk te verklaren is uit het feit dat het niet bestede deel van speciale uitkering OAB niet in het resultaat mag vrijvallen maar conform regelgeving moet worden gereserveerd op de balans om OAB-uitgaven voor de komende jaren te dekken. | ||
5.1 Sportbeleid en activering | 397 | I / S |
De op dit taakveld verantwoorde personeelskosten zijn lager dan begroot (+/+ 37K). Voor sportstimulering zijn extra uitgaven gedaan in het kader van de Specifieke uitkering noodfonds energie amateursportverenigingen (79K). Voor deze extra lasten heeft de gemeente van het Rijk ook de extra middelen ontvangen. | ||
5.2 Sportaccommodaties | -588 | I / S |
Het resultaat is samengesteld uit een aantal componenten, waaronder als belangrijkste posten:
De overschrijding is voorlopig als incidenteel aan te merken. Komende maanden wordt een analyse van de investering en exploitatie van het Biljoenbad afgerond waaruit gaat blijken of een deel van de overschrijding structureel is. | ||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -95 | I / S |
De overschrijding op dit taakveld bestaat voornamelijk uit verstrekte subsidies aan cultuurinstellingen in het kader van de Covid-steunmaatregelen (-/- 150K). Hiervoor is een zelfde bedrag onttrokken aan de bestemmingsreserve Covid-19, opgenomen onder taakveld 0.10. Per saldo is hier geen negatief saldo omdat de baten bestemmingsreserve op een ander taakveld staan. | ||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1.395 | I / S |
De onderschrijding kent een aantal componenten waarvan de belangrijkste zijn:
De onderschrijding is voorlopig als incidenteel aan te merken. De bijdrage van het Rijk voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne wordt naar verwachting afgebouwd. | ||
6.2 Wijkteams | 94 | I / S |
De onderschrijding bestaat onder andere uit lagere lasten Veilig Thuis (+/+ 12K) en lagere lasten Preventief Jeugdbeleid (+/+ 41K). Tevens is hier een bijdrage verantwoord van 65K uit de met ingang van 2023 toegekende regeling Brede SPUK. | ||
6.3 Inkomensregelingen | 524 | I |
De onderschrijding bestaat onder meer uit:
Voor wat betreft het BUIG-budget is de Rijksbijdrage hoger uitgevallen dan begroot en zijn de uitgaven juist iets lager geweest dan begroot, dat zorgt voor een positief saldo op dit onderdeel. * dienstverlening Kredietbank **aanpak energiearmoede | ||
6.4 Begeleide participatie | 672 | I / S |
Het resultaat op dit taakveld kent als belangrijkste oorzaken:
De onderschrijding is voorlopig als incidenteel aan te merken. | ||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 162 | I / S |
De onderschrijding is opgebouwd uit een aantal posten waarvan de belangrijkste zijn:
| ||
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 790 | I / S |
Taakvelden 6.71 en 6.72 Maatwerkdienstverlening 18+ en 18- vertonen per saldo een voordelige afwijking van 37K en dit behoeft als zodanig geen nadere toelichting. Per taakveld is echter sprake van een substantiële afwijking die op hoofdlijnen onderstaand is toegelicht.
Het Rijk heeft een aanzienlijk bedrag aan SPUK gelden ter beschikking gesteld voor ondersteuning aan mantelzorgers en vrijwilligers initiatieven. Deze financiële tegemoetkoming vanuit het rijk was nog niet bekend op het moment van opstellen van de begroting 2023 en daarom hierin nog niet meegenomen. Dit verklaard voor een groot deel het positieve resultaat op dit taakveld. De overschrijding op taakveld 6.72 is op te splitsen in de volgende posten:
In 2023 hebben jeugdigen uit Rheden te maken gehad met begeleiding en behandeling voor de psychosociale en/of psychiatrische problematiek of gespecialiseerde opvoedkundige ondersteuning voor ouders. Hiermee zorgen we voor dat deze jeugdigen nu en in de toekomst mee kunnen doen in de samenleving. Het overgrote deel (680K) van deze overschrijding, komt door hogere personeelslasten. Die komen voort uit jarenlange onderbudgettering van de toegang jeugd. Hierdoor waren we genoodzaakt om duurder tijdelijk personeel in te huren. Naar aanleiding van benchmarkonderzoek door Berenschot, bleek dat Rheden ongeveer de helft van de benodigde FTE budgetteerde. Voor de begroting 2024 is dit gerepareerd met een ophoging van het personeelsbudget voor toegang jeugd. De overige 250K aan overschrijding betreft verleende jeugdhulp. We constateren dat ten op zichte van 2022 met name meer jeugdigen gebruik moesten maken van hoog-specialistische vormen van jeugdhulp verblijf; met bijkomende hogere uitgaven hiervoor. Daarnaast bekostigen we vanuit dit taakveld zo'n 400K aan dienstverlening in de sociale basis (POH-jeugd-Ggz en bijdrage aan de Opdracht Sociale Basis). Ten opzichte van de rijksbijdrage die voor het cluster jeugdhulp via de algemene uitkering aan Rheden wordt toebedeeld (19,4 miljoen) blijft de uitgave op de taakvelden (6.72 en 6.82) in 2023 hier ruimschoots onder (1,5 miljoen). | ||
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 47 | I / S |
Het resultaat op dit taakveld vereist geen nadere duiding, maar gezien de relatie met taakveld 6.72 (het andere taakveld dat onderdeel is van Jeugdzorg) wordt ook hier een toelichting gegeven. Op dit taakveld zijn opgenomen de lasten van jeugdzorg (ZiN) gericht op bescherming en veiligheid. De aantallen jeugdigen met een jeugdbeschermingsmaatregel en/of jeugdreclasseringsmaatregel zien we de laatste jaren iets afnemen. Jeugdigen die ernstig in hun veiligheid bedreigd worden, staan onder toezicht van de jeugdbescherming. De kwaliteit van de jeugdbescherming staat al jaren onder druk. Om die te verbeteren is landelijk bepaald dat de jeugdbeschermers minder gezinnen per persoon hoeven te bedienen. Daarnaast zien we het aantal jeugdigen met een beschermingsmaatregel al jaren dalen. Per saldo is er daarom geen sprake van substantiële verhoging van uitgaven om de bescherming van jeugdigen mogelijk te maken. | ||
7.1 Volksgezondheid | -200 | I / S |
In het saldo zijn begrepen lagere lasten voor collectieve preventie GGZ (+/+ 39K) doordat er minder subsidies zijn verstrekt, lagere lasten voor Jeugdgezondheidszorg (+/+ 79K), hogere bijdrage aan VGGM en per saldo hogere lasten voor Volksgezondheid (-/- 218K). In deze laatste post is 194K te verklaren uit het feit dat het niet bestede deel van speciale uitkering Brede SPUK niet in het resultaat mag vrijvallen maar conform regelgeving moet worden gereserveerd op de balans om Brede SPUK-uitgaven voor de komende jaren te dekken. | ||
0.10 Mutaties reserves | 204 | I / S |
Het saldo van de voordelige afwijking bestaat uit:
| ||
Totaal | 2.270 |